۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

کشف گورستان نوزادان عصر مفرغ در مازندران



شمال نیوز: کاوش هاي جديد در منطقه باستاني کاوش در شهرستان آمل استان مازندران به کشف گورستان نوزادان متعلق به دوره مفرغ منجر شد.

سرپرست هيئت کاوش در منطقه کلوش با بيان اين مطلب افزود: در بررسي اوليه و تعيين عرصه و حريم در اين محوطه که در سال 1387 انجام شد داده‌‌هاي فرهنگي غني مانند سفال‌هاي پيش از تاريخي مربوط به دوره مس سنگ، مفرغ و آهن، پيکره حيواني، ابزار سنگي، ظروف خاکستري و نيز يک تدفين انساني که در کنار آن خنجر مفرغي قرار داشت و يک ظرف سفالين خاکستري و يک دستبند نقره اي به دست آمد.

ابراهيم اميرکلايي دراين باره خاطرنشان کرد: با توجه به موقعيت قرارگيري استان مازندران و وجود دو محوطه کليدي در شرقي‌ترين و غربي‌ترين منطقه اين استان يعني گوهرتپه در شرق با شاخصه فرهنگي دشت گرگان و تپه کلار در غرب با شاخصه فرهنگي يانيق، جنوب و مرکز اين استان دچار يک فقر مطالعاتي بود که باتوجه به وسعت محوطه قلعه کش و داده‌هاي غني که در تعيين حريم از آن بدست آمد اين محوطه براي گاه‌نگاري جنوب و مرکز مازندران انتخاب شد.

عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سوادکوه همچنين گفت: داده‌هاي فرهنگي که تاکنون در اين فصل بدست آمده بيانگر اهميت اين محوطه در مطالعات باستان شناسي مرکز استان مازندران است.

اميرکلايي افزود: در اين فصل از کاوش که بر اساس روش کانتکست پيش مي‌رود وجود سفال‌هاي عصر آهن در کنار آجرهاي دوره تاريخي بيانگر مضطرب بودن لايه‌هاي بالايي بود اما با اين وجود داده‌هاي قابل توجهي بدست آمد.

وي با اشاره به اين‌که وجود ساختارهايي مانند پيت، پي سنگي، کف و اجاق در کنار هم و در عمق‌هاي نزديک به يکديگر بيانگر وجود نوعي ساختار معماري است بيان داشت: همچنين يافت يک انباشت مربوط به يک ساختار صنعتي با توجه به حجم انبوهي از جوش کوره موجود در اين کانتکست دراين فصل کاوش در خور توجه است.

بر اساس این گزارش در عمق‌هاي پايين‌تر يک ظرف پيکره‌اي به شکل الهه‌اي با دست‌هاي باز يافت شد که نمونه اين گونه ظرف در حصار IIIc و تورنگ تپه و متعلق به مفرغ متأخر يافت شده بود.

همچنين تدفين‌هاي متعددي در اين فصل از کاوش بدست آمد که بيشتر آنها متعلق به نوزادها و کودکان بود که با توجه به شيوه تدفين آنها و نيز مقايسه با تپه‌هاي ديگر احتمالاً متعلق به دور 5 مفرغ بوده‌اند.

با توجه به وسعت کاوش در اين فصل و نيز داده‌هاي بدست آمده در خور توجه اين تپه مي‌تواند يکي از مناطق مهم و کليدي باستان شناسي در مرکز مازندران باشد.

۱ نظر:

شنبه گفت...

سلام و درود
مطالب جامع و کاملی درباره گوهرتپه منتشر کردم خوشحال می شوم نظرات انتقادی شما را بدانم.
ارادتمند شنبه
http://shahriar.blogspot.com/2010/05/blog-post_15.html