۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

پيام استاد علي اكبر مرزبان در خصوص پيرامون يكصد و چهارمين نشست شوراي آيمو


دوستان و همکاران محترم
سلام علیکم
در هفته ای که گذشت شورای آیمو یکصد و چهارمین نشست خود را برگزار نمود. یکی از موضوعاتی که در روز اول این نشست مطرح شد، موضوع حملۀ رژیم صهیونیستی به کاروان کشتی های حامل کمک های بشردوستانه به مردم مظلوم غزه بود . کشور ترکیه در ابتدا نشست درخواست بررسی آین موضوع را نموده بود . اما متأسفانه با مخالفت حدود دوازده تا چهارده دولت عضو شورا قرار گرفت و علی رغم موافقت حدود یازده تا دوازده عضو شورا و بیش از هشت عضو غیر شورا، والبته سکوت بسیاری از هیئت های ...این درخواست به تصویب نرسید و شورای آیمو صرفا به ابراز تأسف و عرض تسلیت بسنده نمود و به بهانۀ اینکه آیمو یک سازمان فنی و تخصصی است و این موضوع سیاسی است، از ورود به آن و بررسی موضوع از جنبه های حقوقی و فنی خودداری نمود و حتی از محکومیت این اقدام ددمنشانه خودداری کرد و بدین ترتیب یک خاطرۀ نامطلوبی را برای همیشه از خود برجای گذاشت.

حال شما این قضیه را با حادثۀ یازده سپتامبر مقایسه کنید. در آن زمان موضوع بلافاصله در اجلاس های مختلف آیمو از شورا و مجمع گرفته تا کمیته های ایمنی دریانوردی و کمیتۀ حقوقی مطرح گردید و نهایتا منجر به تصویب کد امنیتی کشتی ها و مراکز بندری شد و با ضمیمه نمودن آن به کنوانسیون غیر مرتبط با مسایل امنیتی یعنی سولاس در اولین فرصت اجباری گردید.
اما آیمو در قبال حادثۀ اخیر که در دریای آزاد آن هم نسبت به یک کشتی اتفاق افتاد، با مخالفت دولت های امریکا، انگلیس و بعضی از کشورهای اروپایی نظیر روسیه، هلند، اسپانیا، سوئد و حتی سنگاپور و برزیل از انجام مطالعه و یک تحقیق ساده راجع به آن از بعد فنی و نه سیاسی خودداری کرد.
هیئت دونفرۀ کشورمان با حضور اینجانب و آقای استیری به طور فعال با این موضوع برخورد نمود و با انتقاد از این رفتار تبعیض آمیز شورای آیمو را به چالش کشید و با اظهارات مستدل و منطقی و بیانیۀ عزتمندانه حیرت همگان را موجب شد و تحسین اغلب حاضران و نیز کارمندان آیمو را که از طریق سیستم رادیویی داخلی مباحث را دنبال می کردند، برانگیخت.
آری برادران و خواهران عزیز، معنا و مفهوم استقلال و آزادگی را در این گونه موارد می توان لمس کرد. هدیه ای را که حضرت امام خمینی رحمت الله علیه به ملت بزرگ ایران ارزانی داشت. جالب اینکه یکی از اعضای هیئت های نمایندگی که از کشورهای منطقۀ خلیج فارس بود، در مواجه با اینجانب گفت ، والله العظیم ما به شما افتخار می کنیم. شما زبان گویای حق هستید و متأسفانه ما ضعیفیم. بسیاری از نمایندگان دولت ها نیز گفتند شما حرف دل ما را زدید و چیزی را گفتید که متأسفانه ما جرأت گفتن آن را نداشیم. نمایندۀ دیگری گفت که اظهار نظر منطقی و کاملا روشن و بدون ابهام شما آن هایی را که مخالف طرح موضوع بودند را مبهوت و مات کرد و یکی نیز گفت اظهار نظر روشنگرانۀ شما از اظهارات خود نمایندۀ ترکیه بهتر بود.
خدا را شاکریم که چنین قدرتی را به ما داد که بتوانیم بدون هرگونه ملاحظه ای حق را آن گونه که شایسته اش است بیان داریم.
استدلال مخالفان با حتی طرح اولیۀ موضوع حمله به کاروان ها این بود که این موضوع سیاسی است و در صلاحیت شورای امنیت است و به آیمو ارتباطی ندارد. این ها طوری سخن می گفتند که انگار سایرین افراد نابالغی هستند که چیزی سرشان نمی شود، اما نمی دانستند که کلام حق از زبان گویای هیئت جمهوری اسلامی ایران جاری خواهد شد و دستشان را رو خواهد کرد. ای کاش می بودید و دستپاچگی شان را می دیدید و از سوی دیگر تحسین آن هایی که دلشان با ما بود. از وزیر یک کشور مسلمان و دو معاون وزیر گرفت هتا رؤسای مراجع دریایی چند کشور. هیئت نمایندگی کشورمان اظهارات مخالفان را بهانه هایی برای رد گم کنی دانست.

متأسفانه آیمو برای اولین بار در انجام رسالتش که همانا حفظ و ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی بود، باز ماند . آری آینده و تاریخ قضاوت خواهد کرد و قطعا این دولت ها و آیمو را به خاطر این خطای استراتژیکش مورد سرزنش قرار خواهد داد ، مخصوصا زمانی که این برخورد با قضیه را با حادثۀ یازدهم سپتامبر مقایسه کنند. حداثه ای که در هوا و نسبت به هواپیما و در خشکی اتفاق افتاد اما آیمو وظیفۀ خود دانست که ورود نماید و...بگذریم.
اما همان آیندگان موضع مقتدرانه، عزتمندانه و مستدل ایران را نیز به یاد خواهد آورد و به هنگام مطالعه سوابق و اسناد مربوطه به ویژه گزارش نهایی و بیانیۀ ایران قطعاً آن را خواهن ستود، همانگونه که وجدان های بیدار امروزی آن را ستودند .
والسلام
ارادتمند
علی اکبر مرزبان

هیچ نظری موجود نیست: