۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

سرنوشت حماسه سازان ملبورن

فدراسیون بین‌المللی فوتبال چند روز پیش در گزارشی که به بهانه سالگرد دیدار حماسی ایران و استرالیا تهیه کرد، تیم ملی ایران در سال 1998 را به‌عنوان بهترین تیم تاریخ این کشور معرفی کرد.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال چند روز پیش در گزارشی که به بهانه سالگرد دیدار حماسی ایران و استرالیا تهیه کرد، تیم ملی ایران در سال 1998 را به‌عنوان بهترین تیم تاریخ این کشور معرفی کرد.

در آن سال ایران با در اختیار داشتن ستاره‌هایی مثل عزیزی، باقری، دایی، مهدوی‌کیا و... توانست با اتفاقاتی دراماتیک به جام‌جهانی صعود کند و در فرانسه هم بازی‌های نسبتا خوبی را به نمایش گذاشت.

بر اساس این گزارش که در «همشهری» انتشار یافته، از آن نسل فقط مهدوی‌کیا و باقری در حال حاضر فوتبال بازی می‌کنند و بقیه آنها با کنار گذاشتن فوتبال سرنوشت‌های متفاوتی پیدا کرده‌اند. در این مطلب وضعیت فعلی بازیکنان ایران در جام‌جهانی 98 فرانسه را بررسی می‌کنیم.

عابدزاده

او یکی از بهترین بازیکنان ایران در این جام بود. عابدزاده بازی اول مقابل یوگسلاوی را به‌دلیل مصدومیت از دست داد ولی در بازی مقابل آمریکا و آلمان نمایش خیره‌کننده‌ای داشت. عابدزاده که در حال حاضر 44سال دارد آن زمان عضو تیم پرسپولیس بود و سرانجام با همین تیم از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. بازی خداحافظی او هم به طرز باشکوهی برگزار شد و عابدزاده مقابل تیم مطرح بایرن مونیخ آلمان فوتبال را کنار گذاشت. یکی از اتفاقات تلخ در مورد عابدزاده سکته مغزی او بود که در نهایت آن بیماری را به شکلی معجزه‌آسا پشت سر گذاشت و حالا به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌های استیل آذین مشغول به کار است.

مهدوی کیا

این جام‌جهانی نقش ویژه‌ای در پیشرفت مهدی مهدوی‌کیا داشت. او در شرایطی در هر سه مسابقه به‌عنوان بازیکن ثابت تیم ملی بازی کرد که در این جام 21سال بیشتر نداشت. او در هر سه بازی جزو نفرات تأثیرگذار تیم ملی بود و توانست در بازی تاریخی ایران و آمریکا گل دوم را به ثمر برساند. بعد از پایان این جام، مهدوی‌کیا چند ماه در پرسپولیس بازی کرد ولی در اواسط لیگ ایران راهی باشگاه بوخوم شد. او در لیگ آلمان بازی در تیم‌های هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت را تجربه کرد و یکی از بهترین لژیونرهای تاریخ فوتبال ایران لقب گرفت. هواداران پرسپولیس امیدوارند که مهدوی‌کیا با پیراهن این تیم از فوتبال خداحافظی کند.

سعداوی

تیم ملی در سمت راست بازیکنانی مثل محمد خاکپور و مهدی مهدوی‌کیا را داشت و همین موضوع باعث شد تا فرصت بازی به نعیم سعداوی نرسد. او سال‌های آخر فوتبالش را سپری می‌کرد و آن زمان پیراهن پرسپولیس را برتن داشت. سعداوی بعد از جدایی از پرسپولیس راهی فولاد خوزستان شد و خیلی زود فوتبال را کنار گذاشت. سعداوی که یکی از بازیکنان متوسط فوتبال ایران بود، زمانی به‌عنوان مربی در پرسپولیس فعالیت کرد ولی حالا دستیار مجید جلالی در فولاد خوزستان است.

خاکپور

محمد خاکپور در این جام جزو نفرات ثابت تیم ملی بود. او که در آن زمان در باشگاه پرسپولیس عضویت داشت، بعد از جام‌جهانی 98 دیگر فروغ سال‌های جوانی را نداشت و در نهایت تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفت. خاکپور برای مدتی برای زندگی به خارج از ایران رفت و نکته جالب توجه این است که برخلاف بسیاری از همبازی‌هایش، هنوز مربیگری در فوتبال ایران را تجربه نکرده است. او که بازی در ردبولز نیویورک را تجربه کرد، معتقد است که ناپاکی در فوتبال و وجود پدیده‌ای به نام دلالی باعث شده تا نتواند مربیگری کند.

منصوریان

منصوریان در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی 98 جزو بازیکنان ثابت تیم ملی بود ولی در این جام فرصت حضور در ترکیب ثابت را پیدا نکرد. البته او به‌عنوان بازیکن ذخیره، بازی در جام‌جهانی را تجربه کرد. منصوریان که بازی در اسکودا، آپولون و سن‌پائولی را تجربه کرده بعد از جام‌جهانی تصمیم به جدایی از استقلال گرفت ولی در نهایت با پیراهن این تیم از فوتبال خداحافظی کرد. او در فصل گذشته سرمربی پاس همدان شد ولی با گرفتن نتایج ضعیف اخراج شد. منصوریان در حال حاضر دستیار قطبی است.

استاداسدی

او در این جام فقط برای دقایقی کوتاه به میدان رفت ولی در بازی‌های مقدماتی 98 فرصت بیشتری برای بازی داشت. دوستداران فوتبال هنوز گلی را که استاداسدی در بازی با ژاپن وارد دروازه عابدزاده کردند، فراموش نمی‌کنند و او یکی از چهره‌های به یادماندنی نسل 98 بود. استاداسدی بعد از جدایی از ذوب آهن در ماشین‌سازی‌ بازی کرد و سپس فوتبال را کنار گذاشت. او سال قبل به گسترش فولاد تبریز رفت تا در این تیم به‌عنوان دستیار مربیگری کند.

زرینچه و پاشازاده

جواد زرینچه و مهدی پاشازاده فوتبالیست‌هایی بودند که قبل از شروع جام در تیم ملی به حقشان نرسیده بودند ولی با آمدن تومیسلاو ایویچ به فوتبال ایران، شرایط عوض شد. زرینچه در جام‌جهانی برای تیم ملی به میدان رفت و در بازی با آمریکا هم یک پاس گل دیدنی به حمید استیلی داد. او بعد از پایان این مسابقات چند سال پیراهن استقلال، استقلال رشت و صباباتری را بر تن کرد تا در نهایت فوتبال را کنار بگذارد. زرینچه در سال‌های اخیر در لیگ دسته اول مربیگری کرده و هنوز تجربه مربیگری در لیگ‌برتر را به دست نیاورده است.

پاشازاده هم در آخرین بازی‌های مقدماتی وارد ترکیب اصلی شد و در بازی با استرالیا نمایشی به یاد ماندنی داشت. او در جام‌جهانی هم جزو بازیکنان ثابت ایران بود که عملکرد مثبتی داشت، در ضمن پاشازاده بازی در لورکوزن و آدمیرا واکر را هم تجربه کرد که البته تجربه تلخی بود. او در حال حاضر سرمربی تیم دسته دومی فولاد بناب است.
علی لطیفی، پرویز برومند، بهنام سراج و ستار همدانی هم دیگر بازیکنان ایران در جام‌جهانی بودند که فرصت بازی پیدا نکردند. آنها مدت‌هاست که فوتبال را کنار گذاشته‌اند و حتی مربیگری هم نمی‌کنند.

دین‌محمدی

سیروس دین‌محمدی یکی از بازیکنانی بود که به‌عنوان یار تعویضی بازی در جام‌جهانی را تجربه کرد و بعد از این جام پیراهن استقلال را برتن کرد. او که سابقه بازی در ماینتس را دارد بعد از پایان دوران بازیگری در چند کلاس مربیگری شرکت کرد و به گفته خودش امیدوار است که به‌زودی جزو مربیان موفق فوتبال ایران شود.

محمدخانی

نادر محمدخانی در بازی‌های مقدماتی حضور نداشت ولی خیلی خوش‌شانس بود که بازی در جام‌جهانی را تجربه کرد. او بعد از جام‌جهانی هم پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد و مثل اکثر ستاره‌های آن زمان بدون سر و صدا فوتبال را کنار گذاشت. محمدخانی در یک مدرسه فوتبال در انگلیس فعالیت می‌کند.

نکیسا

بازی‌های جام‌جهانی یک سکوی پرتاب برای نکیسا بود ولی او هیچ وقت نتوانست از استعداد خود نهایت استفاده را ببرد و حاشیه باعث شد که خیلی زود دوران افت این دروازه‌بان فرابرسد. نکیسا از فوتبال فاصله گرفته و سال‌هاست که ترجیح داده به خوانندگی رو بیاورد.

پیروانی

افشین پیروانی در اکثر بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی 98 جزو بازیکنان ثابت تیم ملی بود. او اما در این جام فرصت حضور در ترکیب ثابت را پیدا نکرد به‌عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت. پیروانی بعد از این جام به حضورش در پرسپولیس ادامه داد ولی بعدها در فهرست مازاد قرار گرفت تا به پیکان برود. او که در حال حاضر 40سال سن دارد به‌عنوان مربی به پرسپولیس برگشت ولی حالا سرمربی استیل آذین است، هرچند با آمدن علی پروین یک بار دیگر به مرد شماره 2 تبدیل شده است.

باقری

او در آن زمان یکی از بهترین‌ هافبک‌های فوتبال آسیا بود که در تیم آرمینیا بیلفلد عضویت داشت. البته دوران حضور باقری در فوتبال اروپا بلند نبود و او بعد از تجربه تلخی که در باشگاه چارلتون انگلیس داشت و همچنین حضور در تیم السد قطر، به فوتبال ایران برگشت. باقری سال‌هاست که پیراهن پرسپولیس را برتن دارد و در سن 37سالگی همچنان فوتبال بازی می‌کند. البته او چند روزی است که با علی دایی اختلاف پیدا کرده و به‌دلیل نیمکت‌نشینی قصد جدایی از پرسپولیس را دارد.

استیلی

بازی در جام‌جهانی برای استیلی هافبک دونده تیم ملی خاطرات شیرینی را به همراه داشت. او که در حال حاضر 43سال سن دارد در هر سه بازی ایران در ترکیب ثابت قرار گرفت و در بازی با آمریکا یک گل به یادماندنی به ثمر رساند. استیلی بعد از جام‌جهانی پیراهن پرسپولیس را برتن کرد و بعد از چند سال بازنشسته شد. او در حال حاضر که هدایت شاهین‌بوشهر را برعهده دارد، نتوانسته است توقعات مسئولان این باشگاه را برآورده کند.

دایی

علی دایی در این جام جزو آن دسته از مهاجمانی بود که موفق به گلزنی نشدند ولی تلاش قابل توجهی در زمین داشت و مقابل آمریکا هم یک پاس گل به مهدی مهدوی‌کیا داد. دایی که در آن زمان در تیم آرمینیا بیلفلد حضور داشت، راهی بایرن مونیخ شد ولی در این تیم نتوانست به ترکیب ثابت راه پیدا کند و هرتابرلین و لیگ امارات مقصد بعدی دایی بود.

اوبعد از بازی در لیگ این کشور ترجیح داد به ایران بازگردد و پیراهن صبا باتری را برتن کند. دایی سپس راهی سایپا شد و هیچ وقت تصور نمی‌کرد که با این تیم به‌عنوان سرمربی قهرمان لیگ شود. این شروع یک افتخار جدید در دوران مربیگری دایی بود، آن هم در شرایطی که خیلی‌ها او را مقصر ناکامی تیم ملی در جام‌جهانی 2006 قلمداد کردند. دایی بعد از مربیگری در سایپا سرمربی تیم ملی شد ولی نتایج خوبی نگرفت تا از کار برکنار شود. او حالا حدود یک سال است که هدایت پرسپولیس را برعهده دارد و سال قبل با این تیم قهرمان جام حذفی شد.

عزیزی

این بازیکن دوست‌داشتنی در جام‌جهانی بازی‌های چشم‌نوازی را از خود به نمایش گذاشت. او که آن زمان عضو باشگاه کلن آلمان بود بعد از جام‌جهانی بازی در النصر امارات و آدمیرا واکر را تجربه کرد و فوتبال‌دوستان ایرانی باز هم توانستند شاهد هنرنمایی‌های این بازیکن با پیراهن پاس تهران باشند. خداداد هم جزو ستاره‌هایی است که هیچ وقت بازی خداحافظی برای او ترتیب داده نشد و خودش تصمیم گرفت بعد از بازی در عقاب بلافاصله وارد دوران مربیگری شود. او در سال‌های اخیر مربیگری‌ در تیم‌هایی مثل ابومسلم، پیام مشهد و استقلال اهواز را تجربه کرده ولی نتایج پرنوسانی داشته است. خداداد که همیشه به‌عنوان یک چهره معترض در فوتبال ایران شناخته شده است، فعلا بیرون گود است.

شاهرودی و میناوند

شاهرودی در اواسط دهه90 بهترین پیستون چپ فوتبال ایران بود که در اکثر بازی‌های مقدماتی 98 حضور داشت. قرار بود او بعد از این جام راهی دورتموند آلمان شود ولی 2روز قبل از بازی با یوگسلاوی در برخورد با حمید استیلی مصدوم شد و جام‌جهانی را از دست داد. این بدترین اتفاق زندگی شاهرودی بود و همین موضوع باعث شد تا مهرداد میناوند در جام‌جهانی به جای شاهرودی بازی کند. شاهرودی بعد از این مسابقات تا چند سال فوتبال باشگاهی را در ترکیه، چین و ایران ادامه داد و سرانجام با پیراهن پیکان از فوتبال کنار رفت. او در حال حاضر در استیل آذین به‌عنوان مربی مشغول فعالیت است. میناوند هم بعد از بازی در لیگ اتریش و امارات به ایران آمد و بازی در پرسپولیس و سپاهان را تجربه کرد. او در حال حاضر مربیگری نمی‌کند و از فوتبال فاصله گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: