۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

مردم مازندرانی پراکنده در چهار استان کشور


شمال نیوز: ایران یکی از کشورهای کثیرالملله جهان است. بیش از ۲۰ گروه قومی در این کشور ساکن هستند.

مازندرانی ها نیز یکی از گروههای قومی ساکن در ایران هستند که بیش از ۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند و به زبان مازندرانی صحبت می کنند و عمدتا مسلمان شیعی هستند. چه در گذشته و چه در امروز مردان و زنان بزرگی از میان آنان برخاسته اند. یک تصور در مورد این قوم آن است که بیشتر مردم فکر می کنند آنها تنها ساکن استان مازندران هستند. ا

ین طرز تفکر کاملا نادرست است. مازندرانی ها در ۴ استان کشور پراکنده هستند. مازندران دارای بیشترین جمعیت مازندرانی در ایران است البته در شهرستان‌های رامسر و تنکابن در غرب مازندران گیلک ها که از زبان و فرهنگی نزدیک به مازندرانی ها برخودار هستند ساکن می باشند.

در استان گلستان مازندرانی ها در شهرستان های علی آباد، گرگان، کردکوی و بندرگز ساکن هستند ، متاسفانه در منابع رسمی این گروه از مازندرانی ها فارس تبار قلمداد می شوند که نادرست است.

روستاهای شمالی استان سمنان همچون خطیرکوه، چاشم، پرور، فولاد محله و ... مازندرانی هستند و مردم شهر شهمیرزاد و همچنین ایل الیکایی گرمسار هم به گویش‌های خاصی از زبان مازندرانی صحبت می کنند.

در استان تهران نیز مردم دو شهرستان دماوند و فیروزکوه و منطقه قصران عمدتا مازندرانی هستند. جمعیت مازندرانی ها بین ۳ تا ۴ ملیون نفر می باشد. در ادامه بیشتر در مورد مردم مازندرانی و وضعیت آنها از نظر فرهنگی و قومی در ایران صحبت می کنم.

هیچ نظری موجود نیست: