۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

مصاحبه اختصاصي خبرگزاري ايرنا با دكتر علي اكبر مرزبان

لندن - بيست و ششمين اجلاس دوسالانه مجمع عمومي سازمان بين‌المللي دريانوردي(آيمو) صبح امروز با حضور مقامات و مسئولان بلندپايه ‪ ۱۶۹‬كشور جهان از جمله معاون وزير راه و ترابري و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشورمان در لندن آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين اجلاس دو هفته‌اي مسئولان عالي رتب؟ امور دريايي و كشتيراني كشورهاي عضو اين سازمان مهم بين‌المللي وابسته به سازمان ملل عمدتا در سطح وزيران راه و ترابري، كشتيراني ، تجارت وبازرگاني و يا معاونان آنان و مديران ارشد دريايي حضور دارند.
شركت‌كنندگان در اين اجلاس ضمن استماع گزارش دبيركل و بررسي عملكرد دبير خان؟ سازمان طي سال‌هاي ‪ ۲۰۰۸‬و ‪ ۲۰۰۹‬ميلادي، در خصوص مسايل مهم و سياست هاي راهبردي سازمان براي سال‌هاي ‪ ۲۰۱۰‬و ‪ ۲۰۱۱‬ميلادي تصميم‌گيري خواهند كرد. در روز جمعه مورخ ششم آذر ماه نيز انتخابات اعضاي شوراي اجرايي آيمو برگزار مي‌شود و مجمع نسبت به انتخاب ‪ ۴۰‬كشور به عنوان اعضاي شورا براي يك دور؟ دوسال؟ ديگر اقدام خواهد كرد.
هيات جمهوري اسلامي ايران به رياست مهندس عطاء ا... صدر، معاون وزير راه و ترابري و مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي در اين اجلاس شركت كرده است *آشنايي با آيمو سازمان بين‌المللي دريانوردي به موجب كنوانسيون ‪IMO‬مصوب سال ‪ ۱۹۴۸‬ميلادي تاسيس شد ولي عملا ‪ ۱۰‬سال بعد و در سال ‪ ۱۹۵۸‬ميلادي، با فراهم شدن شرايط ذكر شده در كنوانسيون، سازمان پا به عرصه وجود گذاشت و كار عملياتي خود را با محور قراردادن شعار ايمني دريانوردي و اندكي بعد حفاظت محيط زيست دريايي آغاز نمود.
كشور ايران نوزدهمين كشوري بود كه در سال ‪ ۱۹۵۸‬ميلادي به عضويت اين سازمان در آمد. اين سازمان در حال حاضر داراي ‪ ۱۶۹‬عضو مي‌باشد. همچنين بسياري از سازمان‌هاي بين الدولي، منطقه‌اي و سازمان‌هاي بين‌المللي غير دولتي با موقعيت مشاوره‌اي در اجلاس كميته‌هاي اصلي و فرعي آيمو حضور مي يابند. علاوه بر دو ماموريت ثابت و هميشگي حفظ و ارتقاء ايمني دريانوردي و حفظ محيط زيست دريايي، بعدها دو ماموريت ديگر با عناوين حفظ و توسع؟ امنيت دريانوردي و بهره وري كشتيراني به حيط؟ مسئوليت كاري آيمو اضافه شد . سازمان بين‌المللي دريانوردي يكي از سازمان‌هاي تخصصي بين‌المللي سازمان ملل است كه دبير خان؟ آن در شهر لندن واقع شده است.
** ساختار آيمو آيمو از يك مجمع، يك شورا، پنج كميت؟ اصلي، ‪ ۹‬كميت؟ فرعي، دبير خانه و سه دفتر هماهنگي منطقه‌اي تشكيل شده است. دو دانشگاه و يك مركز آموزشي واقع در كشورهاي سوئد، مالت و ايتاليا نيز جزء نهادهاي وابسته به آيمو مي باشند.
مجمع آيمو كه متشكل از هم؟ كشورهاي عضو مي‌باشد، معمولا هر دو سال يك بار تشكيل جلسه مي‌دهد و در خصوص مسايل مهمي همچون برنام؟ كاري آتي سازمان، بودجه و مسايل مالي و انتخاب اعضاي شوراي آيمو تصميم‌گيري مي‌كند. شوراي اجرايي آيمو كه تحت نظر مجمع كار مي‌كند، متشكل از ‪ ۴۰‬عضو مي‌باشد كه براي دوسال انتخاب مي‌شوند و هر سال دو بار تشكيل جلسه مي‌دهد. شوراي آيمو وظايف مجمع را در خلال اجلاس دو سالانه بر عهده دارد، مشروط به آنكه اقداماتش به تاييد مجمع برسد. البته اراي؟ توصيه‌ها و تصويب بعضي از قطعنامه‌ها براي دولتها در ارتباط با مسايل ايمني دريانوردي و حفاظت محيط زيست دريايي برعهد؟ خود مجمع مي‌باشد.
تهيه طرح برنام؟ كاري سازمان و تخمين بودجه و اراي؟ آنها به مجمع، دريافت گزارشها و پيشنهادهاي كميته‌هاي اصلي و ارايه به مجمع و دولت‌ها به همراه نقطه نظرات، انتخاب دبيركل آيمو و معرفي وي به مجمع جهت تاييد، انجام توافقات و ترتيبات ميان سازمان و ساير سازمان‌ها با شرط تصويب مجمع و همكاري با كلي؟ ارگان‌هاي سازمان از ديگر وظايف مجمع مي‌باشد.
كميته‌هاي اصلي آيمو نيز متشكل از پنج كميته مي‌باشد كه عبارتند از كميت ؟ ايمني دريانوردي، كميت؟ حفاظت از محيط زيست دريايي، كميت؟ حقوقي، كميت؟ همكاري‌هاي فني و كميت؟ تسهيل ترافيك.
مهمترين و فني‌ترين كميت؟ اصلي آيمو كميت؟ ايمني دريانوردي مي‌باشد كه در دايره وسيعي به مسايل فني و تكنيكي كشتي‌ها از ساخت تا عمليات دريايي مي پردازد. كميت؟ حفاظت محيط زيست دريايي نيز از اهميت فوق‌العاده اي برخوردار مي‌باشد كه ماموريت آن كاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي به ويژه محيط دريايي ناشي از فعاليت‌هاي كشتيراني مي‌باشد. كميت؟ تسهيل نيز با هدف تسهيل تجارت دريايي و بندري به وظايف خود مي‌پردازد. ‪ ۹‬كميت؟ فرعي نيز در زمينه‌هاي مختلف فني و تخصصي تحت نظر كميته‌هاي اصلي ايمني دريانوردي و حفاظت محيط زيست دريايي به مسايل تخصصي در ابعاد جزيي تر و بسيار تخصصي مي پردازند و گزارشها و پيشنهادهاي خود را به كميته‌هاي اصلي ذيربط ارايه مي‌نمايند.
همچنين دبير خانه آيمو متشكل از حدود ‪ ۳۰۰‬كارشناس و كارمند، امور اداري و جاري سازمان را برعهده دارد. دبيركل آيمو بالاترين مقام دبيرخانه محسوب مي شود كه با پيشنهاد شورا و تصويب مجمع به اين منصب برگزيده مي‌شود. در حال حاضر دبير كل آيمو آقاي افتيميوس ميتروپولوس مي‌باشد.
*** خدمات ‪ ۵۰‬سال؟ آيمو به دنياي دريانوردي و محيط زيست دريايي در بعد ايمني دريانوردي و حفظ محيط زيست دريايي، صنعت كشتيراني مرهون زحمات و تلاش‌هاي جمعي آيمو مي‌باشد. در طول ‪ ۵۱‬سال فعاليت آيمو، بيش از ‪ ۴۰‬كنوانسيون و پروتكل، صدها قطعنامه ، هزاران بخشنامه و توصيه نامه در جهت قانونمند نمودن فعاليت‌هاي كشتيراني و مبارزه با آلودگي‌هاي ناشي از آن و نيز امنيت دريانوردي به تصويب رسيده است كه هم اكنون توسط دولت‌هاي عضو آيمو در حال اجرا مي‌باشد. اولين و مهمترين كنوانسيون تصويب شده كنوانسيون حفظ جان اشخاص در دريا (‪SOLAS(‬مي باشد كه تقريبا هم؟ كشورها به آن ملحق شده‌اند وبيش از ‪ %۹۹‬كشتي‌هاي ترددكننده در آبهاي بين‌المللي را شامل مي‌شود. كنوانسيون‌هاي مهم ديگر عبارتند از جلوگيري از آلودگي دريايي ( ‪ ,)MARPOL‬پيشگيري و ممانعت از اعمال غير قانوني عليه كشتي ها( ‪ , )SUA‬خط اندازه‌گيري بارگيري كشتي‌ها ( ‪ ,)Load Line‬استانداردهاي آموزش، نگهباني و گواهينامه ها(‪ )STCW‬و كنوانسيون لندن (‪(LC‬ **** جايگاه و موقعيت ايران در تعامل با آيمو كشور ايران با دارا بودن بزرگترين ناوگان تجاري خاورميانه و كل سواحل شمالي خليج فارس و درياي عمان و نيز سواحل جنوبي دريايي خزر، يك از اعضاي مهم آيمو محسوب مي‌شود كه همواره با دقت و حساسيت موضوعات و مباحث آيمو را دنبال مي‌كند.
نمايند؟ ثابت سازمان بنادر و دريانوردي و معاون نمايند؟ دايم جمهوري اسلامي ايران در سازمان آيمو همزمان با آغاز به كار مجمع آيمو در لندن به خبرنگار ايرنا گفت: ايران در اكثر كنوانسيون‌ها و پروتكل‌هاي مهم آيمو عضويت دارد. از اواخر ده؟ ‪ ۱۳۷۰‬سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان نمايند ؟ رسمي دولت جمهوري اسلامي ايران حضوري فعال در اجلاس كميته‌هاي اصلي و فرعي داشته و به ويژه از سه سال قبل به اين طرف با ارايه اسناد مختلف به كميته‌ها و كارگروه‌ها و اعزام كارشناسان از سازمان بنادر، شركت كشتيراني جمهوري اسلامي و شركت ملي نفتكش و عضويت در كارگروه‌هاي تخصصي آيمو حضوري موثر و قوي داشته و دارد.
علي اكبر مرزبان افزود: حضور فعال ايران همواره مورد تاييد و تاكيد مقامات آيمو به خصوص دبيركل آيمو و معاونان وي قرار گرفته است و خواستار ادامه اين روند شده اند. از اقدامات ديگر مي‌توان به تفاهم نام؟ منعقده ميان سازمان بنادر و دريانوردي و آيمو در جهت توسع؟ مديريت منابع انساني و همكاري‌هاي فني و برگزاري دوره‌هاي آموزشي منطقه‌اي و ملي اشاره كرد.
وي گفت: سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان نمايند؟ دولت جمهوري اسلامي ايران در راه ارتقاء سطح ايمني و امنيت دريانوردي كشتي‌هاي تحت پرچم، بازرسي و كنترل موثر كشتي‌هاي ورودي به بنادر كشور و تقويت نظارت بر آبهاي ساحلي در برخورد با آلودگي ناشي از فعاليت‌هاي كشتيراني و حضور موثر و فعال در عرصه‌هاي بين‌المللي به خصوص فعاليت‌هاي آيمويي بسيار مصمم است.
مرزبان درباره اولويت‌هاي كاري مهم آيمو در حال حاضر گفت: مبارزه با دزدي دريايي در منطق؟ خليج عدن و آب‌هاي سومالي جهت نامين امنيت كشتيراني دريكي از مناطق حياتي و مبارزه با آلودگي جوي ناشي از فعاليت‌هاي كشتي ها با تمركز ويژه بر كاهش گازهاي گلخانه‌اي از جمله اولويت‌هاي كاري سازمان بين‌المللي دريانوردي است.
جمهوري اسلامي ايران با اعزام نيروي نظامي دريايي به منطق؟ خليج عدن، مشاركتي فعال در تامين امنيت دريايي در اين منطقه و مبارزه با دزدان دريايي در كنار چندين كشور ديگر دارد كه اين امر نشان از قدرت و توان بالاي نظامي دريايي كشور ما در ماموريت‌هاي فرا منطقه‌اي دارد.
نماينده سازمان بنادر و دريانوردي كشورمان گفت: سازمان آيمو قرار است عصر امروز طي مراسمي از كشورهاي فعال در زمينه مبارزه با دزدي دريايي از جمله جمهوري اسلامي ايران رسما تقدير كند.

هیچ نظری موجود نیست: