۱۳۸۹ مرداد ۱۲, سه‌شنبه

هندوانه بهترين شوينده براي كليه‌ها

فارس: يك متخصص تغذيه و رژيم‌درماني با تاكيد بر اينكه هندوانه خواص فراواني براي بدن دارد، گفت: هندوانه بهترين شوينده براي كليه‌هاست زيرا سموم بدن را دفع كرده و باعث شادابي و طراوت پوست مي‌شود.

منصور رضايي متخصص تغذيه و رژيم‌درماني در گفت‌وگو با شبكه ايران گفت: گاهي به غلط گفته مي‌شود هندوانه آب است و خاصيتي جز خنك‌كردن ندارد در حالي‌كه اين ميوه خواص بسيار زيادي دارد.

به گفته وي، هندوانه ادرارآور است زيرا داراي مقدار خيلي كمي سديم بوده و موجب مي‌شود آب زيادي از بدن دفع ‌شود به همين دليل خوردن آن براي كساني‌كه ناراحتي كليه دارند، توصيه مي‌شود.

رضايي معتقد است، خوردن هندوانه به دليل سديم پائين و داشتن پتاسيم به پائين آوردن فشار خون كمك مي‌كند و نيز پوست سفيد داخل هندوانه براي زخم گلو و دهان بسيار موثر است.

رئيس اداره تغذيه بيمارستان دكتر مسيح دانشوري مصرف هندوانه را براي رفع عطش مناسب دانست و گفت: هيچ ميوه‌اي تا اين اندازه آب ندارد و به سبب دارابودن ويتامين ث و ويتامين آ و بتا كاروتن و ليكوپين، صدماتي را كه در اثر استرس، استعمال دخانيات، سموم محيطي و داروها وارد بدن مي‌شود را كاهش مي‌دهد.

وي با اشاره به اينكه هندوانه معده را تقويت مي‌كند، عنوان كرد: اگر بلافاصله بعد از غذا هندوانه خورده شود در هضم غذا اختلال ايجاد مي‌كند زيرا سبب رقيق‌شدن شيره‌هاي گوارشي مي‌شود و نيز نبايد آن را با ميوه‌هاي ديگر مخلوط كرد زيرا توليد نفخ شكم مي‌كند.

رضايي بر اين باور است كه منيزيم و ويتامين ب موجود در هندوانه در تسكين و آرامش اعصاب بسيار مفيد بوده و به رفع كم‌خوابي كمك فراواني مي‌كند.

اين متخصص تغذيه و رژيم درماني افزود: اين ميوه تابستاني به دليل داشتن ليكوپن داراي اثرات ضد سرطاني است و در پيشگيري از سرطان پروستات، سرطان سينه، سرطان رحم، سرطان ريه و سرطان روده بزرگ موثر است.

هیچ نظری موجود نیست: