۱۳۸۹ مرداد ۱۵, جمعه

چهار سريال ماه رمضان امسال ؛معرفي به همراه گزيده اي از داستان و تصوير

نقد نيوز - سرويس فرهنگي: نگاهي مختصر به چهار سريال ماه رمضان امسال كه از رسانه ملي پخش خواهد شد.
سريال هاي در مسير زاينده رود (شبكه اول) ؛ ملكوت (شبكه دوم) ؛ جراحت (شبكه سوم) ؛ از پذيرفتن خانواده معذوريم (شبكه تهران)

معرفي سريال ها به همراه گزيده اي از داستان و تصوير را در ادامه مطلب بخوانيد.

در مسیر زاینده رود

كارگردان : حسن فتحی




در مسیر زاینده رود پس از مجموعه ی میوه ی ممنوعه دومین سریال مناسبتی ای است که حسن فتحی آن را برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده می کند .
داستان سریال در رابطه با مهران سارنگ فوتبالیست جوانی است که برای عقد قرارداد با باشگاهی تازه تاسیس به اصفهان سفر می کند و در پی تصادف رانندگی با مصیب ؛ جوان نخبه اصفهانی با وی درگیر می شود و این آغاز ماجراهای این سریال است .
حسن فتحی از جمله کارگردانانی است که مجموعه های تلویزیونی خاطره انگیزی ( مدار صفر درجه ، شب دهم ، پهلوانان نمی میرند و ... ) را پیش از این برای شبکه ای مختلف سینما ساخته است و پیش بینی می شود این مجموعه تلویزیونی او نیز یکی از سریال های پر طرفدار ماه مبارک رمضان امسال باشد .
بازیگرانی که در این سریال حضور دارند عبارتند از : حسن محجوب ، مهرانه مهین ترابی ، مسعود رایگان ، اشکان خطیبی ، بهنوش طباطبایی ، پردیس افکاری ، مهرداد ضیایی و مهدی باقربیگی .
از نکات دیگر این سریال حضور احسان خواجه امیری و علیرضا نادری است که نقش عمده ای در موفقیت سریال میوه ی ممنوعه داشتند و در این مجوعه نیز با فتحی همکاری می کنند . همچنین حضور مهدی باقربیگی ( مجید اسبق ) در یکی از نقش های اصلی است که در این یکی دو سال اخیر چند وقت یکبار او را در تلویزیون دیده ایم .
از دیگر نکات این سریال حضور دو فوتبالیست تیم های استقلال و پیروزی در آن است که در سکانس هایی جلوی دوربین فتحی رفته اند . آرش برهانی بازیکن تیم استقلال و کریم باقری کاپیتان پر طرفدار تیم پیروزی این بازیکنان هستند .
در مسیر زاینده رود ساعت 22:15 در شبكه اول به روی آنتن می رود .


ملکوت

كارگردان : محمد رضا آهنج



محمد رضا آهنج را با ساخت سریال های پلیسی و اکشن می شناسیم ، کارگردانی که آخرین مجموعه ای که کارکرده یک سریال حادثه ای پر برخورد چون عملیات 125 بوده است .
ملکوت در رابطه با مرد ثروتمندی به نام حاج فتاح است که در ابتدای ماه رمضان بر اثر سانحه ای به بیمارستان منتقل می شود . خانواده ی او در تلاش هستند را به زندگی برگردانند .
از نکات قابل توجه این سریال حضور محمدرضا شریفی نیاست که مدتی است به دلیل ممنوع التصویر بودن چند وقتی است که خبری از او در سینماها نیست و این می تواند شروعی دوباره باشد برای حضور های پی در پی و دوباره ی او در سینما و تلویزیون .
همچنین در گروه بازیگران این سریال رضا رویگری حضور دارد که با پخش این سریال و در ادامه آن پخش شدن مختارنامه از عید فطر بیش از یک سال نیم است که شبانه روز بر روی آنتن شبکه های مختلف حضور دارد و نقش های منفی مختلفی را تجربه و امتحان می کند .
مجموعه ی ملکوت را محسن شایانفر با نام قبلی زندگی در شیف دوم تهیه می کند و در آن مجمدرضا شیفی نیا ، احمد نجفی ، رضا رویگری ، علی دهکردی ، کورش تهامی ، نیما شاهرخ شاهی ، رز رضوی ، مهشید افشار زاده ، ایرج نوذری ، فریبا متخصص ، منوچهر آذری ، ابوالفضل شاه کرم ، آهو خردمند ، صدر الدین حجازی ، پروانه معصومی ، شیوا خنیاگر ، عارف لرستانی بازی می کنند و مجموعه ای پر بازیگر را رغم زده اند .
ملکوت دومین سریال است که به روی آنتن می رود . ساعت پخش این سریال در شبكه دوم 21:00 اعلام شده است .


جراحت

كارگردان : محمد مهدی عسگر پور



سریال قبلی محمد مهدی عسگرپور گل های گرمسیری بوده که از شبکه ی اول سیما به روی آنتن رفت و مورد توجه نیز قرار گرفت . رئیس خانه ی سینما پس از ساخت فیلم هفت و پنج دقیقه دوباره به سمت سیما آمده است و برای اولین بار ساخت سریالی روتین و مناسبتی را امتحان می کند .
جراحت نام سریال جدید اوست که فیلمنامه ی آن را سعید نعمت اله نوشته که این روزها خوب سریال می نویسد و نیست زمانی که سریالی با نویسندگی او روی آنتن نباشد . جراحت در رابطه با لطیفه مادر 75 ساله است که با دو پسرش به نام های بزرگ و اسماعیل زندگی می کند . بزرگ پسر ارشد لطیفه است و چهار سال پیش در پی خواندن خطبه عقدی خانگی و بی سر و صدا دخترش اکرام را به عقد پسر برادرش اسماعیل سقایی در آورده است . مجموع این دو خانواده دارای رابطه ی ای معقول و نزدیک به یکدیگر هستند و ...
جراحت را محمد رضا شفیعی در 30 قسمت 35 دقیقه ای برای شبکه ی سوم سیما تهیه کرده و در آن امین تارخ ، ثریا قاسمی ، علی عمرانی ، آتنه فقیه نصیری ، مهوش صبرکن ، محمد عمرانی ، رامین راستا و لیلا بلوکات هنرنمایی می کنند .
اولین سریالی که روی آنتن می رود جراحت است و از این رو شانس بیشتری برای دیده شدن دارد . ساعت 20:40 پخش برای سریال شبکه ی سوم انتخاب شده است .


از پذیرفتن خانواده معذوریم


كارگردان : فرزاد موتمن





پیش از این فرزاد موتمن سه تله فیلم برای تلویزیون ساخته که آخرین آنها کرگدن بوده . اما این اولین باری ست که او پا به عرصه ی سریال سازی گذاشته و بعد از ساخت فیلم پوپک و مش ماشالله دوران جدیدی را در فعالیت های هنری خود سپری می کند . شبکه ی تهران ماه رمضان سال گذشته به دلیل آنکه مردم به عبادت و نیایش خود برسند هيچ سریالی را پخش نکرد و امسال ریسک بزرگی را پذیرفته که این بخت را به موتمنی داده که قبل از این سابقه ی کار جدی را در تلویزیون نداشته . خصوصا اینکه ساختن سریال های روتین مناسبتی سختی هایی را هم به همراه دارد .
داستان این مجموعه درباره ی پنج دوست است که با هم از کودکی در یک محل بزرگ شده اند . دوستی آنها در طول سال ها با افت و خیز های فراوانی همراه بوده است . تا اینکه بر اثر فوت بستگان یکی از آن ها یک حمام به یکی از آن ها به ارث می رسد دوستان تصمیم می گیرند حمام را به یک سفره خانه سنتی تبدیل کنند . تبدیل یک حمام به سفره خانه سنتی ماجرا های بسیاری را برای آنها به وجود می آورد تا آنجا که تصمیم می گیرند دیگر ازدواج نکنند و .....
از پذیرفتن خانواده معذوریم تنها مجموعه ای در ماه مبارک است که از ساختاری کمدی و طنز برخوردار است و این می تواند سهم عمده ای در جذب مخاطب برای این سریال باشد .
در این مجموعه برزو و انوشیروان ارجمند ، علی قربان زاده ، امیر حسین رستمی ، رضا داود نژاد ، مهران رنجبر ، شبنم قلی خانی ، بیتا سحرخیز ، ملیکا شریفی نیا ، داریوش کاردان ، فرهاد آییش و سعید پیردوست حضور دارند که در 30 قسمت 45 دقیقه ای ساخته می شود .
فیلمنامه ی این سریال را طلا معتضدی و عباس نعمتی نوشته اند ، پیش از این سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد نیز توسط طلا معتضدی برای شبکه ی تهران نوشته شده بود که قرار است سری جدید آن هم در ماه رمضان و قبل از اذان پخش شود .
آخرین زمان پخش سریال که همچون اولین زمان پخش شانس بیشتری برای دیده شدن دارد ساعت 23:30 در شبكه تهران است که در آن از سریال موتمن به روی آنتن می رود .

هیچ نظری موجود نیست: