۱۳۸۹ آبان ۱۹, چهارشنبه

اسامی 19 کشور جدید که روادید آنها با ایران لغو خواهد شد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فهرست ۱۹ کشور دیگر را برای لغو روادید در دستور کار قرار داد.

به گزارش افکار به نقل از راهبردنیوز این تصمیم در وزارت امور خارجه در شرایطی پیش می رود که هفته گذشته با حضور منوچهرمتکی و گریگور واشادزه وزرای امور خارجه ایران و گرجستان، تفاهم نامه لغو روادید(ویزا) بین دو کشور به امضاء رسید.

بر پایه این گزارش هم اکنون فهرست ۱۹ کشور از قاره های مختلف که قرار است تفاهم نامه لغو روادید با هدف گسترش ارتباطات بين ملتها با مقامات آنها امضاء شود در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد.

تفاهم نامه لغو روادید میان جمهوری اسلامی ایران و گرجستان در شرایطی منعقد شد که آمریکا روز به روز تلاش می کند حوزه نفوذ خود را در آسیای میانه و به خصوص قفقاز گسترش دهد.

دولتهای قدرتمند در سالهای اخیر به بهانه های مختلف تلاش دارند بر سر موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی،کشورمان را در حوزه های گوناگون تحت فشار بگذارند و به زعم خود به انزوا بکشانند که نمونه آن سوء استفاده رسانه های خارجی از اظهارات یکی از کاندیداهای دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران بود که مدعی شد، گذرنانه های ایرانی در کشورهای خارجی اعتبار ندارد!

لیست کشورهایی که هم اکنون با جمهوری اسلامی ایران قرارداد لغو روادید(ویزا) دارند به این شرح است: سوریه، ترکیه ، کيپ ورد، کومور، جيبوتی، کنيا، ماداگاسکار، موزامبيک، سيشل، تانزانيا، توگو، اوگاندا، بوليوي، دومينيکا، اکوادور ، هائيتی، نيکاراگوئه، ونزوئلا، ارمنستان، بنگلادش، اندونزی، لائوس، ماکائو، مولداوی، مالزی، نپال، عمان، سری‌لانکا، تيمور شرقی، کوزوو، جزاير کوک، ايالات فدرال ميکرونزی، نيووی ، پالائو ، ساموآ ، تووالو.

شایان گفتن است که وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران در ماههای گذشته طي يادداشتي رسمي به وزارت امور خارجه جمهوري آذربايجان ، لغو يکطرفه رواديد سفر به ايران را براي اتباع اين کشور اعلام کرده است.

در همین رابطه منوچهر متکی وزیر امور خارجه اخیراً گفته بود: با توجه به اينكه ما لغو رواديد يكطرفه اعمال كرده ايم، انتظار مي رود مقامهاي آذري نيز بتدريج براي اين منظور ترغيب شوند.

وزير امور خارجه در سفر استانی اخیر هیئت دولت به استان اردبیل اعلام کرد که وزارتخانه متبوعش لغو رواديد و تسهيل رفت و آمدها با كشورهاي همسايه و ديگر كشورها را در دستور كار دارد.

هیچ نظری موجود نیست: