۱۳۸۹ آبان ۱۰, دوشنبه

روش تحصیل استاد علامه حسن زاده آملی از زبان خود

شمال نیوز: روش ما شاید برای شما چندان مفید نباشد چرا که من اکنون معتاد به کتاب و مطالعه و تعلیم و تعلم و علم هستم و بدبخت(!) شدم.

اعتیاد من به کتاب و درس و بحث همانند اعتیاد تریاکی و هرویینی به هرویین و تریاک است اگر اینها از من گرفته شود، رنج می کشم، چه کنم که عاشق علم و درس و بحث شده ام.

در سابق، ما پنج شنبه و جمعه تعطیل و غیر تعطیل نداشتیم، در همین روزها که دروس دیگر تعطیل بود دو- سه درس می گرفتیم. ما هنگامی که شروع به تحصیل کردیم، برق نبود و ما با چراغ های لامپا، مطالعه و درس و بحث داشتیم. صبح ها، صبحانه و چای نداشتیم مگر روزهای پنج شنبه و جمعه که فراغتمان تا اندازه ای بیشتر بود.

قبل از اذان صبح مباحثه کفایه و اسفار داشتیم و پس از آن، تا ظهر مشغول درس و بحث بودیم. ما فقط واجباتمان را انجام می دهیم، پنج وعده نمازمان را می خوانیم و سالی یک ماه هم روزه ی واجب می گیریم و گاهی هم روزه های مستحبی را اگر توفیقی باشد می گیریم و بقیه را مشغول مطالعه، درس و بحث و تألیف بوده و هستیم.

این شیوه البته شاید چندان مطلوب نباشد چرا که الآن چشمم مرا آزار می دهد و با آنکه عشق و علاقه ام به کتاب و درس و بحث همچنان باقی است اما چه کنم که این آقای چشم ما را آزار می دهد.

در محضر استاد حسن زاده آملی/ محسن غرویان/ص ۱۱و ۱۲

هیچ نظری موجود نیست: