۱۳۸۹ آبان ۲۲, شنبه

فشارخون، قاتل بی صدا

شمال نیوز: با رعايت يک رژيم غذايي سالم، کنترل وزن، کاهش ميزان نمک مصرفي و انجام فعاليت هاي ورزشي مي توان از ابتلا به فشار خون جلوگيري کرد.

پرفشاري خون يا هايپر تانسيون يک وضعيت تهديد کننده در زندگي افراد است که به قاتل آرام و بي صدا نيز خوانده مي شود چرا که اغلب بدون هيچ علامتي بروز مي کند.

طبق آمار واحد پيشگيري و آموزش همگاني مرکز قلب دانشگاه علوم پزشکي تهران از هر چهار فرد بالاي 18 سال يک نفر به اين عارضه دچار مي شود.

هر کسي ممکن است به اين بيماري مبتلا شود اما ابتلا به اين بيماري با افزايش سن ارتباط مستقيم دارد به نحوي که در افراد مسن شايع تر است.

علاوه بر سن، ابتلا به بيماري هاي نظير ديابت و چاقي احتمال ايجاد آن را افزايش مي دهند. به همين دليل با انجام برخي اقدامات زودهنگام مي توان از اين بيماري پيشگيري کرد.

پرفشاري خون مي تواند منجر به بروز بيماري هاي قلبي، سکته مغزي و بيماري‌هاي کليوي باشد، همچنين اين عارضه به تنهايي يکي از علل اصلي ايجاد عوارض حاملگي است.

نکته مهم در فشار خون قابل پيشگيري بودن آن است که با کنترل وزن، استفاده از رژيم غذايي سالم، انجام فعاليت هاي ورزشي، کاهش ميزان نمک و سديم مصرفي، ترک سيگار و عدم مصرف الکل مي توان از ابتلا به آن جلوگيري کرد.

همچنين کساني به اين بيماري دچار شده اند نيز مي توانند با رعايت تمام موارد ذکر شده، مصرف داروهاي تجويز شده توسط پزشک معالج خود و کنترل منظم فشار خون توسط دستگاه فشار سنج تا حد زيادي اين عارضه را کنترل و درمان کنند.

هیچ نظری موجود نیست: