۱۳۸۹ آبان ۲۵, سه‌شنبه

به "پیشنهاد روغن دنبه" احمدی نژاد هم ایراد گرفتند!

آخرین نیوز: چندی پیش، دكتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور كشورمان در سفر استانی خود به قزوین پیشنهاد داد تا مردم به جای مصرف روغن های با ترانس بالا از روغن دنبه استفاده كنند و این در حالی است كه متخصصان و كارشناسان حوزه سلامت نسبت به استفاده از روغن دنبه و سایر روغن های حیوانی هشدارهایی را مطرح كرده اند.

دكتر محمد ضابطی از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فردا خاطرنشان كرد : دنبه یكی از بدترین انواع روغنهایی است كه وجود دارد و قابلیت دفاع ندارد چون دارای كلسترول بسیار بالایی است و تصلب شرایین و ناراحتی های قلبی به همراه دارد.

وی با اشاره به اینكه باید تغییرات اساسی در نحوه مصرف مواد غدایی در كشور به وجود آید گفت: باید دید كه چه ماده غذایی كجا و چگونه استفاده می شود اسكیموها هم از روغن دنبه استفاده می كنند و عمر طولانی هم دارند اما برای زندگی مدرن این نوع روند غذایی جز افزایش آمار بیماری های قلبی و افزایش كلسترول و فشار خون بالا چیز دیگری به همراه ندارد.

دكتر استقامتی نیز در گفتگو با «فردا» با اشاره به مضر دانستن روغنهای حیوانی خصوصا روغن دنبه گفت: اسید آراشیدونیك روغنهای حیوانی سبب افزایش HDL و كاهش LDL می شود.

به گفته این متخصص ، به طور كلی چربی های جامد حاوی اسید های چرب اشباع هستند و برای سلامتی مضرند.اولین علت مرگ و میر در كشور ما، بیماری های قلبی- عروقی می باشد و این بیماری رابطه ی مستقیم با نحوه ی تغذیه و مصرف چربی دارد، سعی كنید روغن مصرفی تان روغن مایع باشد.

وی در ادامه افزود: روغن حیوانی روغن جامد است و ما در طول روز مقداری از این چربی را همراه با گوشت -كره و خامه و...دریافت میكنیم پس نیازی به مصرف روغن حیوانی معروف نداریم.

همچنین دكتر عبدالهی كارشناس امور تغذیه نیز با تاكید بر اینكه روغنهای حیوانی "دنبه" مورد تایید سازمانهای جهانی پزشكی نیست یادآور شد: این نوع روغنها دارای اسیدهای چرب غیر اشباع هستند و برای بدن بسیار مضر و بیماری های قلبی به دنبال دارد.

این كارشناس تغذیه تصریح كرد: در بین انواع روغنها ، آنهایی كه دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای 25 درصد و ترانس كمتر از 5 درصد باشد مورد تایید نیست كه روغن دنبه با توجه به این ویژگیها از مضرترین روغنها محسوب می شود.

عبدالعزیز جمشید زهی عضو كمیسیون بهداشت درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار «فردا» گفت : با اشاره به واضح بودن مضرات روغنهای حیوانی و خصوصا دنبه ، از آن جایی كه انسان سالم محور توسعه پایدار است و بارها از طریق رسانه ها و موسسات پزشكی این مسئله به مردم اطلاع رسانی شده ضروری است كه مردم بدانند روغن دنبه در گروه روغنهایی قرار می گیرد كه باید یك ضربدر قرمز روی آن كشید.

این نماینده مجلس افزود: تا روغنهای گیاهی با فواید بسیار به راحتی در دسترس مردم می باشد چه لزومی به استفاده روغنهای حیوانی و دنبه با این همه عوارض و بیماری وجود دارد ؟!

هیچ نظری موجود نیست: